Компонент «Демократизація школи» спрямований на формування демократичної культури як основи розвитку громадянського суспільства через реалізацію демократичних принципів у всіх аспектах шкільного життя та сприяння розвитку шкільного самоврядування. Сьогодні сучасна школа повинна дати учням не тільки певні знання, уміння та навички, а й виховати соціально адаптовану та громадсько-орієнтовану особистість, яка після закінчення школи успішно займе своє місце в житті. Громадсько-активна школа не відгороджує учнів від реального життя, а включає це життя у свої уроки, позаурочну діяльність, створюючи єдине поле громадського виховання не тільки учнів, а й усіх учасників освітнього процесу. У результаті йде комплексне, системне виховання громадянина не тільки у школі, а й поза її межами.
В нашій школі демократизація реалізується через систему управління і взаємодію у навчально-виховному процесі.
У взаємодії учитель-учень передбачено демократизацію уроку, демократизацію у роботі класних керівників, впровадження інноваційних технологій.
Але демократії не можна навчити, якщо просто розповідати про це на уроках і додаткових заняттях. У характеристику демократичного уроку входять:
· активна участь кожного;
· заохочення лідерства;
· створення демократичної атмосфери;
· багатобічний розвиток і виховання учня;
· широке використання інтерактивних методів;
· рівність можливостей, де кожен учень може одержати найвищу оцінку;
· відкритість і співробітництво;
· пріоритет самооцінки як умова успішного навчання;
· критичне мислення;
· гнучка структура уроку.
Позакласна робота дозволяє учням працювати разом заради єдиної мети, формує вміння правильно обирати лідера та приймати важливі рішення. Дискусійні клуби, в яких заохочується прагнення учнів відігравати активну роль у суспільних справах, висловлювати свою думку й поважати думку інших, сприяють розвитку розуміння навичок демократії.
Демократизація у взаємодії управлінець-педагог здійснюється через проведення педагогічних рад, семінарів, інших видів методичної роботи, через прийняття колегіальних рішень, заохочення і підтримку творчих ініціатив, надання права вибору способів реалізації мети.